Kai už lango vasariškas oras, ne paslaptis, kad norisi kuo daugiau laiko praleisti lauke. Jei nėra kada ištrūkti iš miesto ar staiga neturit idėjų, kur paklaidžioti Vilniuje, dalinamės pasivaikščiojimo maršrutu iš A. H. Kirkoro knygos „Pasivaikščiojimai po Vilnių ir jo apylinkes“ - pasižvalgykite, kaip pasikeitė Vilnius nuo XIX a. iki šių dienų.
5
PASIVAIKŠČIOJIMAS
Užupio
gatvė. Savičiaus gatvė. Savičiaus ligoninė.
Riomerių
namai. Augustijonų bažnyčia.
Dvasinės
akademijos pastatas. Valickio namai. Bokšto gatvė. Subačiaus gatvė. Kūdikėlio
Jėzaus prieglauda.
Misionierių
bažnyčia. Vizitiečių vienuolynas.
Jėzaus
Širdies bažnyčia. Korvelio parkas. Rojus.
Šv. Elžbietos bažnyčia ir Savičiaus ligoninė
Dabar grįžkime ant tilto prie Vyskupų malūno ir pakilkime aukštyn Užupio
gatve. Kairėje jos pusėje, ant kampo, stovi Gailestingųjų seserų ligoninė, dar
vadinama Savičiaus ligonine, kurios vartai atsiveria į Savičiaus gatvę
(pavadinimas kilęs nuo tokio Savos, kuris kadaise turėjo čionai didelius
namus). Prie jos yra nedidelė Šv. Elžbietos bažnytėlė, greičiau koplyčia. 1744
m. jas įsteigė Smolensko vyskupas Boguslavas Korvinas Gosevskis, paaukojęs šiam
tikslui 1500 rublių ir savo mūrinį namą. Pirmasis šios įstaigos ir bažnyčios
vadovas buvo kunigas Tykvinskis, o netrukus iš Varšuvos pakviesta gailestingųjų
seserų, kurios ir ligi šiolei pasiaukojamai ir labai uoliai visą savo gyvenimą
padeda kenčiantiems ir nelaimingiems. Apsilankęs ligoninėje, imperatorius Aleksandras
I taip susižavėjo pavyzdinga tvarka ir akivaizdžia ligoninės nauda, kad padovanojo
jai turtingą Tarpupio seniūniją. Be to, tikras metropolito brolis
Sestšencevičius paaukojo ligoninei nedidelį namuką ir du dvarelius – Nemenčinėlį
ir Kėną. Garbingam senoliui ir jo žmonai už šią dovaną padėkojo pats
imperatorius Aleksandras. Šiandien Savičiaus ligoninėje gydomi neturtingi,
uždegimais ir lėtinėmis ligomis sergantys, ligoniai.
Riomerių namai
Toliau
einant Savičiaus gatve, ten, kur nuo jos dešinėn atsišakoja kita to paties
pavadinimo, prie Rotušės išeinanti, gatvė, stovi Riomerių namai, o greta jų –
mažas mūrinukas. Anot padavimų, jame gimė neseniai
garsėjęs vyriausias kazokų vadas generolas Platovas, kurio šeimos tikroji
pavardė buvo Pliata.
Buvusios Dvasinės akademijos pastatas
Ten, kur
susikerta trys gatvės, iš kurių dvi, kaip jau sakėme, vadinamos Savičiaus, o
trečioji, aukštyn kylanti, – Bokšto, stovi
didelis buvusios Dvasinės akademijos pastatas, iš kurio 1842 m. ji buvo
perkelta į Peterburgą.
Buvusi Augustijonų bažnyčia
Kiek tolėliau nuo šio statinio, prie Savičiaus gatvės (vedančios prie
Rotušės), iškilusi Švč. M. Ramintojos bažnytėlė, seniau priklausiusi
augustijonams, o kartu skirta ir kasdienėms buvusios Akademijos dvasininkų
pamaldoms, nes iškilmingomis dienomis šv. Mišių studentai klausydavosi Šv. Jono
bažnyčioje. 1670 m. šioje vietoje pastatyta medinė Viešpaties Persimainymo bažnytėlė
iš pradžių priklausė karmelitams, o nuo 1679 m. – augustijonams eremitams,
kurie už aukas ir savo lėšas pastatė šiandienę mūro bažnyčią. Vilniaus
sufraganas Tomas Zenkevičius 1768 m. birželio 26 d. ją konsekravo Švč. M. M.
Ramintojos vardu. Kai prieš porą metų augustijonai buvo paleisti, ją pradėjo
tvarkyti karmelitai, o 1854 m. bažnyčia išvis buvo uždaryta. Paskutinės
pamaldos įvyko spalio 7 dieną. Bažnyčios ilgis – 55, plotis – 31 uolektis.
Būta 9 altorių. Didžiajame, mūriniame altoriuje, papuoštame 6 pilioriais, 4
cherubinais ir keliais vazonais, buvo Švč. M. M. Ramintojos paveikslas. Kiti
altoriai – Hiponos vyskupo šv. Augustino, jo motinos šv. Monikos, šv. Teklės,
šv. Mikalojaus iš Tolentino, šv. Tado, šv. Jono Nepomuko, Skausmingojo Išganytojo
– atskiroje, prie bažnyčios prieangio sumūrytoje koplyčioje, kurios fundatoriai
– Podbipentų šeima (šiai koplyčiai priklausė lobynas ir jos viršuje buvusi
gana turtinga biblioteka). Pagaliau paskutinis altorius buvo šiltoje
zakristijoje, įrengtas seneliams ir ligoniams. Didelėje šio altoriaus nišoje
pakabintas Švč. M. M. Aplankymo paveikslas. Bažnyčioje buvo 4 pacifikalai, iš
kurių vienas – su šv. Teklės, antras – su šv. Augustino ir šv. Monikos
relikvijomis, kiti du – su šv. Kryžiaus medžio gabaliukais. Už piliorių,
kairėje nuo įėjimo pusėje, kabojo Lietuvos didžiojo kunigaikščio Vytauto visu ūgiu
portretas, atgabentas iš Lietuvos Brastos. Prie bažnyčios buvo dvi brolijos:
Švč. M. M. Ramintojos ir Šv. Teklės. Kai ši bažnyčia buvo uždaryta, Švč. M. M.
Ramintojos paveikslas, kaip ir įvairūs reikmenys bei kai kurie paveikslai, buvo
perkelti į Šv. Jono bažnyčią, kur su savo pamaldomis perėjo ir abi minėtos
brolijos. Vargonai buvo įrengti Šv. Stanislovo katedros chore, o Vytauto
portretas padabino Katedrą toje vietoje, kur pastatytas paminklas, t. y.
kitapus vikarų altoriaus.
Bokšto gatvė
Eikime
toliau Bokšto gatve. Čia, priešais buvusios Dvasinės akademijos mūrus, stovi
didelis Valickio namas, kuriame jo savininkas turėjo keistenybių kabinetą. Jo
didžioji dalis atiteko buvusiam Vilniaus universitetui. Toliau yra Haušteino namas,
už kurio kairėn, žemyn, prie Vilnios ir Safianikų, leidžiasi stati gatvelė. Jos
pakraščiais, prie Vilnios pastatytos didelės pirties link, įrengti akmeniniai
laiptai. Dešinėje pusėje yra buvusio Universiteto profesoriaus Vaškevičiaus
namas. Čia, kaip ir ten, kur buvusios Akademijos mūrų pusėje vienas šalia kito
stovi namukai, XVI a. buvo šventųjų Kozmos ir Damijono cerkvės kapinės. Dar
ligi šiol, kasant daržus, kartais galima užkliudyti kaulą ar kaukolę. Bet štai
įkopėm į statų kalną, kurio viršūnėje yra buvęs tikras bokštas arba sargybos
įtvirtinimai. Čia, šalia jų, greičiausiai medinių, buvo seniausia, prieš
Gedimino laikus atsiradusi, Vilniaus gyvenvietė. Remdamasis Rotundo kronika, Narbutas
tikina, kad po šiuo kalnu esama skliautuotų požemių su akmenimis grįstomis
salėmis ir nišomis; juose turėjusi būti ir paslaptinga pagonių šventykla, vadinamoji Atlamba. Ligi šiol tarp žmonių
sklinda apie šį tunelį, arba požemį, įvairių gandų. Seni Vilniaus gyventojai
sako, jog iki 1812 m. jiems yra tekę matyti dalį šių urvų, nes užgriuvę skliautai neleido patekti į vidų. Parodo
net angą (nuo gatvės pusės už
Kūdikėlio Jėzaus prieglaudos), kuri neseniai buvo aklinai užmūryta. Sklinda dar
vienas išgalvotas padavimas, kad šiais, net iki Trakų einančiais, požemių
takais kadaise traukė iš Vilniaus didelės procesijos. Senais laikais buvo
plačiai paplitusi nuomonė, kad šiame urve gyvenęs basiliskas, kuris smalsuolius
žudydavęs savo žvilgsniu, kol vienas akiplėšiškai drąsus žmogus prisiartinęs
prie jo iš priekio su dideliu veidrodžiu. Basiliskas išvydęs savo atvaizdą ir
savojo žvilgsnio nukautas kritęs žemėn negyvas. Tatai mini ir Jonas
Skovronskis, aprašydamas 1610 metų gaisrą.
Bokšto gatvė
įsilieja į ilgą Subačiaus gatvę, kurios pavadinimas kilęs iš žodžių z uboča,
kas reiškia nuošalę. Šioje gatvėje, priešais vadinamąjį Bokšto kalną, kairėje
pusėje, Aleksandrui Jogailaičiui viešpataujant (1505 m.), be kitų, buvo
pastatyti ir Bokšto vartai, dar vadinami Subačiaus. Virš jų buvo budelio ir jo
parankinių (hyclių) butas. Pastarieji privalėjo gaudyti miesto šunis ir pro
vartus gabenti juos į budelio namus. Tad kai kas mano, kad gatvės ir vartų
pavadinimas gali būti kilęs iš žodžio sobaka, t. y. šuo.
Kūdikėlio Jėzaus prieglauda
Dešinėn
Subačiaus gatvė driekiasi net iki jos susikirtimo su Aušros vartų gatve, bet
mes pasukime kairėn. Kairėje pusėje pirmame pastate yra abiejų lyčių
pamestinukų Kūdikėlio Jėzaus prieglauda. Šalia jos – Gailestingųjų seserų
būstas ir nedidelė koplyčia. Erdvus, gėlynais papuoštas ir gražiai prižiūrimas
kiemas vilioja pasivaikščioti; pro vartus, esančius priešais pagrindinius,
patenkame ant kalvos, nuo kurios matyti nuostabus vaizdas. Žemai po kojomis
vinguriuoja Vilnia, per ją permestas lengvas tiltelis, vedantis prie Safianikų,
abipus jos spiečiasi daugybė namų namukų, aplinkui visa, ypač vasarą, juda
kruta. Tatai pati aukščiausia vieta mieste, o aukštas Šv. Jono bažnyčios
bokštas vos siekia kalvos viršūnės aukštį.
1791 m.
prieglaudą įsteigė Vilniaus vyskupas kunigaikštis Ignotas Masalskis, savo auka
daug prisidėjo kunigaikštienė Jadvyga Oginskienė. Imperatorius Aleksandras I
1803 m. padovanojo šiai įstaigai Žaslių dvarą; be to, pagal senus įstatymus
kiekvienas Šv. Stanislovo ordino kavalierius turėjo kasmet mokėti labdaros
reikalams po 4 dukatus; dalis šių pajamų patekdavo ir į Vilniaus vaikų
prieglaudos kasą. Dabar, be pamestinukų, čia priimami ir mirusių kareivių luomo
tėvų našlaičiai ir likę be globos kalinių vaikai.
Buvusi Misionierių bažnyčia
Toliau
eidami Subačiaus gatve, ant Išganytojo kalvos (mons salvatoris), toje
pačioje kairėje pusėje, matome iškilusius du stebėtinai lengvus, grakščios
formos, gražius buvusios Misionierių bažnyčios bokštus; jos mūrai ligi šiol
išliko sveiki.
Šią Šv. Vincento Pauliečio kunigų bendrijos bažnyčią 1695 m. įkūrė Infliantų vaivada Teofilis Pliateris,
o Vilniaus vyskupas sufraganas Jurgis Ancuta ją konsekravo 1730 m. birželio 18
d. Viešpaties Dangun Žengimo vardu. Statinį
pastaruoju metu papuošė ir atnaujino
vienas iš vizitatorių – kunigas Pohlis. 1844 m. bažnyčia buvo uždaryta.
Paskutinis jos vizitatorius buvo šviesus ir uolus kunigas Bogdanovičius. Nuo
1800 m. šios bažnyčios parapijos didžioji dalis atiteko Šv. Jono ir kitoms bažnyčioms.
Bendruomenės kapinės, vadinamos Rasų, taip pat buvo prijungtos prie Šv. Jono
bažnyčios parapijos.
Šios bažnyčios fasadas, iškilęs tarp dviejų bokštų, orientuotas į
pietus. Jame yra 8 uolekčių aukščio ir 6 uolekčių pločio langas. Kairiajame
bokšte buvo įrengtas didelis laikrodis, kurio ciferblatai rodė laiką į visas
keturias puses, kitame bokšte buvo varpai. Abiejų bokštų viduje yra galerijos
su geležinėm grotom. Priekinis bažnyčios fasadas į gatvę turi nemažą kyšulį, į
kurį patekti galima iš įvairių pusių pro trejas duris, virš visų durų yra po
langą, o visą kyšulį vainikuoja nedidelis kupolas. Ant jo pritvirtinta medinė
išdrožinėta Išganytojo
statula. Bažnyčios ilgis – 48 uolektys, plotis – 40 uolekčių. Chorą prilaiko keturios kolonos. Viešpaties
Dangun Žengimo didžiojo altoriaus, kurį puošia šešios medinės lipdiniais
pagražintos kolonos, tabernakulį sudaro šešios mažos kolonos, tarp jų yra
krucifiksas ir dvi figūros, vaizduojančios senkatalikius kunigus; šonuose –
keturi altoriai: šv. Apaštalo Pauliaus, šv. Vaitiekaus, Jono Krikštytojo ir šv.
Stanislovo vyskupo. Visi jie, kaip ir į dangų žengiančio Išganytojo statula
virš altoriaus, taip pat ir šoninės šv. Henriko ir šv. Kazimiero statulos,
išdrožti iš medžio. Antras altorius už grotų – Viešpaties Jėzaus, ten pat ir
trečias – Švč. M. Marijos, abu mediniai. Bažnyčioje būta keturių koplyčių:
Dieviškos Apvaizdos, šv. Pauliaus Atsiskyrėlio, šv. Vincento Pauliečio ir šv.
Apaštalų Tado ir Simono Judo. Kiekvienoje iš jų buvo medinis altorius, išskyrus
šv. Vincento koplyčią, kurioje įrengtas mūrinis su dviem kolonomis. Viršum visų
bažnyčios altorių buvo krucifiksai ir kanonais vadinamos plokštės. Bažnyčios rūsyje
palaidoti fundatoriaus ir daugelio kitų Pliaterių šeimos narių palaikai.
Vertingų paminklų nėra. Dar pridurkime, kad sklypą, kuriame stovi aprašytoji
bažnyčia, didelį parką su tvenkiniais (iš kur atsiveria gražus miesto vaizdas)
ir pagaliau vienuolių vincentinų, arba misionierių, gyvenamuosius pastatus
kartu su senais kunigaikščių Sanguškų rūmais – viską 1687 m. dovanojo
Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės pakanclerienė kunigaikštienė Kotryna
Radvilienė.
Paėję kelis
žingsnius žemyn, už bažnyčios ir gyvenamojo namo, dešinėje pusėje, matome prie
Vizitiečių vienuolyno mūro prikaltą piešinį ant medžio, kuriame pavaizduota
širdis, ir įrašą: „novo erectum 1737 mėnesio 7 bra“ (atnaujinta
1737 m. rugsėjo mėn.) su medinėm grotom apačioje. Kai kurie, neįsigilinę į šį
užrašą, įrodinėja, kad tas piešinys, kaip ir buvusios Šv. Jono bažnyčios
freskos ir ligi šiol esąs paveikslas ant medžio kairėje šoninėje Šv. Petro
bažnyčios sienoje, atsirado paskutinės maro epidemijos atminimui. Bet tatai
įvyko 1710 m., o pats įrašas paveiksle rodo, kad sukurtas jis mūro atnaujinimo
proga.
Vizitiečių vienuolynas. Jėzaus širdies
bažnyčia
Betgi
pasukime nuo aprašytosios bažnyčios į kairę ir užkopę plačia gatve ant kalno
išvysime nedidelę bažnyčią su vienuolynu, iš visų pusių plačiai apjuostus mūro
siena. Tai moterų vizitiečių (nuo Švč. M. M. Aplankymo) vienuolynas, o šalia jo
– kryžiaus formos Jėzaus širdies bažnyčia be bokštų, su kupolu, be prieangio,
38l/2 uolekties ilgio. Ją statyti pradėjo karalius
Augustas II 1717 m., o baigta buvo 1729 m. vienuolių lėšomis ir didele vyskupo
K. Bžostovskio, kurio širdis čia ilsisi, parama.
Bažnyčią
konsekravo vyskupas sufraganas Tomas Zenkevičius 1756 m. rugpjūčio 29 d. O
vienuolyną 1694 m. įsteigė Dezelštienė, kuri šiam tikslui paaukojo 50 000
tinfų1. Šią sumą stojančių į vienuolyną kraičiai padidino iki 38 056
sidabro rublių; be to, vizitietės turėjo Minsko gubernijos Borisovo apskrityje
Vileikos dvarą, kuriame buvo 70 dūmų, taip pat Vilniaus apskrityje, Riešėje, –
19 dūmų, taigi vėliau buvo surinktas solidus kapitalas. Nuo 1798 iki 1837 m. vienuolės
kasmet iš monarcho Pavelo I malonės gaudavo po 3000 rublių*. Nuo 1719 m. iki
bažnyčios statybos baigties pamaldos vykdavo vyskupo Bžostovskio pastangomis
įrengtoje koplyčioje. Nuo 1694 iki 1843 m. vizitietės turėjo pavyzdinį
moterišką pensionatą, kuriame kasmet buvo auklėjama iki 40 ir daugiau
mergaičių; kelios iš jų buvo išlaikomos iš Dunino Slepsčio fondo, o 12 – Pavelo
I lėšomis. Vizitiečių ordino regula buvo labai griežta. Kartą peržengusi
vienuolyno slenkstį, vienuolė jau niekados negali pasirodyti už jo ribų.
Bažnyčioje yra septyni žymiojo Simono Čechavičiaus tapyti paveikslai: didelis
Švč. M. M. Aplankymo paveikslas, šv. Joanos Pranciškos (pirmos Vizitiečių
ordino motinos), šv. Pranciškaus Saleziečio, šio ordino įstatų kūrėjo, puikiai
nutapytas Nukryžiuotasis Kristus, Kūdikėlį Jėzų ant rankų laikantis šv.
Juozapas, šv. Pranciškus Ksaveras, regėjimo metu pastebėjęs danguje daugybę
kryžių, ir šv. Jonas Evangelistas, pagautas ekstazės, su plunksna rankoje,
laikomas vienu iš vertingiausių šio garsaus menininko kūrinių. Vilniaus universiteto
architektūros profesoriaus Šulco vadovaujamas, gražius bažnyčios vartus su
įrašu Patet cordi Jesu (atvertos Jėzaus širdžiai) pastatė tuomet jaunas
inžinierius, o šiandien visiems žinomas ir mylimas Lietuvos istorikas
Teodoras Narbutas.
Korvelio parkas
Toliau, už
šio vienuolyno, perėjus trumpą skersgatvį, prasideda tvora, juosianti
nedidelius rūmus ir didelį parką, kitados priklausiusį Pliateriams, vėliau
Korveliui, o šiandien – grafienei Čapskai. Čia yra keli gyvenamieji namai, o iš
visur – ir iš parko, ir iš rūmų matyti labai gražūs vaizdai.
Rojus
Atskira
parko dalis už Vizitiečių vienuolyno ir parko ribų vadinama Rojumi. Šią gražią vietovę su jaukiu mažu
parkeliu ir nuostabiausiu miesto vaizdu buvęs jėzuitas kunigas Hrebnickis 1785
m. užrašė Kūdikėlio Jėzaus namams; 1799 m. prisidėjo dar gabalas žemės,
nupirktos Žečickio seniūno Sultano. Ant mūro tvoros buvo biblinio turinio
piešinių, iš to galėjo atsirasti Rojaus pavadinimas; taip pat ir gatvė, vedanti
nuo Aušros vartų ligi Vizitiečių, iki šiol vadinama Rojaus gatve. Prieš
keliasdešimt metų čia buvo tuomet garsi ir Vilniaus gyventojų labai lankoma
Švarco smuklė.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą